lördag 19 juni 2010

Syrensaft









Vad passar inte bättre en varm sommardag lr kväll med svalkande iskall hemmagjord saft??
Här kommer recept på syrensaft.
Jo det går faktiskt att göra saft på syrener..
Hörde talas om detta förra året och nu när vi hade full blom så klart man måste testa,för man kan inte säga nåt förrän man har smakat,så det så!!

Sagt o gjort.Plockade 40 blom"klasar",sköljde dem ordentligt o repade blommorna av stjälkarna i en spann.Kokade upp 2 liter vatten med 2 liter socker.

Sköljde o skar två citroner i skivor och lade dem ovanpå blommorna.

Hällde 50 gr citronsyra oxå över o sen det uppkokta vattnet med sockret.Blanda väl o lägg på ett lock när det svalnat lite lr folie.Ställ svalt och mörkt i 3 -4 dagar,rör om en gång/dag.


Ta fram 4-5 glasflaskor och gör dem alldeles rena ,gärna med natriumbensoat.
Sila saften väl och blanda i lite natriumbensoat i varmt vatten och häll i saften.
Häll upp på flaskorna och ställ svalt,gärna kallt för då håller de längre..
Perfekt att göra om man inte vill hålla på med saftamajor o en massa timmar på kladd..
Den var god,men kan rekkomendera att den dricks gärna med isbitar!!



Passar utmärkt till bullkalas!!

Lycka till!! =)

13 kommentarer:

Anna sa...

Det låter ju väldigt spännande måste jag säga! Ungefär samma typ recept som jag använder till fläderbomssaft, men proportionerna är annorlunda. Det måste testas nån gång när jag kommer över blommande syréner!

Renée sa...

Jag älskar citronsaft som mamma gjorde när vi var små... Rabarbersaften var inte heller så tokig. Syrénsaft har jag aldrig smakat men ser jag någon i närheten som har gjort så ska jag testa direkt!
Ha det bäst!

Garnhumlan sa...

Spännande och värt att prova i väntan på hylleblommorna!
Tack för kommentar!

Carola sa...

Jag tycker ju att syrener doftar väldigt gott, men som smak? Blir det inte likte parfymigt liksom?? Hmmm ....

Fiff sa...

Det låter häftigt!

bc owner sa...

Skulle tappat upp min syrensaft idag egentligen (gjort två satser) men har inte orkat. Det blir dagen arbete i morgon.

Förrästen, vad ljus din saft blev.

Kram Jenny

Mia sa...

wow, sån gör jag med fläder men har aldrig hört om syrensaften, låter jättegott! Undrar om jag har 40 klasar kvar ute..detta skulle jag gärna försökt :)

Rosenvante sa...

Dubbel njutning av blommorna alltså.

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Hmmm... om man skulle ta en promenad sent ikväll... grannarna har massor med syréner, nåt som vi inte har ;)

Tina sa...

Hej vännen!!
Å, smakar den lika underbart den doftar?!? =)
Hoppas du mår bra & att du haft en fin helg.
Önskar dig en fin Måndag!
Varm kram Tina

Myggan sa...

Och till midommardrinkar!
/Anna

Tina sa...

Hej min vän!!
Tack snälla för dina styrkekramar!! Va snäll du är. Idag känns det bättre. Ibland kommer det ett flow med mycket negativa människor både i mitt arbete & mitt privatliv & då är det knappt jag klarar behålla mitt positiva...men tur är att de flesta kommer på samma gång..sen är det gjort..så att säga..fniss...

Hoppas du mår bra & att du har en fin vecka!!!
Tack för din så fina & omtänksamma vänskap! Jag värdesätter den så mycket!
Varm kram Tina

Garntrollet sa...

Jag får väl skriva som alla andra :-) Flädersaft har jag gjort, men aldrig ens hört talas om syrensaft! Men det låter spännande! Och din saft ser verkligen läskande ut!

Ha en fin midsommarhelg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...