torsdag 23 juni 2011

Lavendelskorpor med vit choklad.


I år har jag skördat mina första lavendelblommor.
Nu ska de torkas innan man kan göra en massa av dem.
En sak är ju att baka med dem, de kan man göra dessa somriga skorpor.
Ni som följer mej har väl förstått min förkärlek till skorpor!
man kan ju variera dem jättemycket och här är en till variant.
Själv tycker jag att lavendelsmaken lätt tar över så jag har blandat i lite choklad så blev dem faktiskt godare så vassego´, här kommer receptet.

Ca 40 st , 225 gr.

1 dl vit grovhackad choklad
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 gr rumsvarmt margarin
1 dl socker
1 msk torkad lavendel
2 ägg

Blanda mjöl med bakpulvret, rör sockret med matfettet poröst.
Tilsätt ett ägg i taget, därefter den hackade chokladen , lavendeln, och mjölblandningen.
Arbeta snabbt ihop till en deg.
dela den i ca 3 delar och rulla dem till längder, lägg dem på en bakpapper på plåt.
Platta till dem något.
Grädda ca 10 min på 225 gr i mitten tills de fått lite färg, ta ut dem och låt svalna något så de kan skäras i bitar.
Sänk värmen till 100 gr, eftergrädda ca 1 timme.


Hoppas det ska smaka och önskar er en härlig midsommar!!

Toodeloo =)

9 kommentarer:

Mikaela sa...

Jag har inte lyckats komma fram till något vettigt jag vill göra med våran lavendel ännu men det här får det bli. Tack för tipset! :)

Maria sa...

Tror att min lavendel frös ihjäl i vintras. Den har klarat sig några vintrar, men all snön och kylan som var tog nog död på den helt.

Lene sa...

Lavendel har jeg også i hagen, lukter jo helt magisk:)

Så kjempe gode ut:)

Evas Pyssel sa...

Vad jättesöta lavendel är och skoråorna ser supergoda ut. Det värsta är att jag inte tål lavendeldoften, får nysningar. Tur att det inte doftar på datorn. Ha en fin midsommar !! Kram Eva

Myggan sa...

Åh! Jag älskar lavendelskorpor, jag har alltid lavendelsocker i beredskap.
/Anna

Heldri sa...

Så gott det lät och såg ut. Det sparas i receptboken till jag får tag på fin lavendel!

Sunna sa...

Ha en underbar midsommar

Emilia sa...

Verkar supergott!

Glad midsommar!

Hedvig sa...

Coolt! Hade ingen aning om att man kan göra skorpor av lavendel...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...