lördag 13 juni 2009

Pixis Koralltårta

den 11 april 2008

Pixis Koralltårta





Tårtbotten: (gör två sådana)
100 g margarin
3 ägg
2.5 dl socker
3 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk

Smält fettet.Vispa ägg o socker poröst.Blanda de torra ingredienserna för sej o sikta ner det i smeten.Rör i fettet o mjölken till en slät smet o häll den i en bröad form ca 23 cm i diam,helst med avtagbar botten.
Grädda i 175 gr ca 35 min,tills den e torr.
Dela tårtorna i vars 2 delar,använd 3.

Chokladkräm;
2 dl vispgrädde
200 gr ljus lr mörk blockchoklad
1 tsk vaniljsocker.
1 gelatinblad
2 ägvitor(vispas till hårt skum)

Koka upp grädden,lägg gelatinbladet i kallt vatten under tiden,hacka chokladen
Häll grädden m vaniljen över chokladen,rör tills det smält ,kram ur gel bladet o lägg i så det oxå smälter,kyl en halvtimme.
vispa äggvitorna o vänd ner det försiktigt i chokladblandningen så det tjocknar ,kyl tills det e dax att lägga ihop tårtan.

Glasyr
33/4 dl socker
2 äggvitor
1 msk pressad citron
3 msk apelsinjuice

Allt detta lägges i en bunke över en stor kastrull med vatten (vattenbad)kokande då.
Vispa med elvisp tills det blivit tjock,lyft bort skålen o fortsätt vispa tills smeten svalnat..

Lägg fyllningen emellan de två lager,gör inget om det flyter ut.
Sätt på locket o smeta över den vita fasta blandningen,garnera som jag gjort med apelsin o riven choklad..vet ej hur den smakar,
men kan säga att chokladkrämen e svin god o äggviteblandningen e helt enorm så..

.nu har jag smakat den..o kan säga det att den andra jag gjorde som samma botten men hade ett lager vaniljkräm o ett lager citronkräm med smält choklad ovanpå, ...men den e inte lönt att ta upp ensigång..för denna Koralltårta(Påhittat namn av dottern för utseendets skull,vet ej om det finns nån som kallas så) kommer att bli min väninnas bröllopstårta om hon tycker som jag..
Alltså jag bara säger

2 kommentarer:

paula sa...

Vad lär jag ut? är ingen lärare jag är habassistent jag hjälper elever i skolan .
jaha vad kul en ny blogg
härligt
ha en bra lördag
kramiz

Sickan sa...

åhhh,my good vad smarrig den ser ut!!

Det receptet ska jag spara!

ha en bra dag!
kramen på dig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...